Publikarbete och drama i skolan

Frågeställningar:
  • Ska skolan ta del av konst och kulturutbud?
  • Ska skolan samarbeta med kulturinstitutioner?
Iallafall om vi tittar i läroplanen så säger den att "praktiskt samarbete med sakkunniga på olika områden fördjupar studierna". Detta är antagligen sant. Dahl-Tallgren säger att "Barn och ungdomar kan spegla sig i teatern. Verkliga teateruttryck om t.ex. mobbning gör att barnen frå en verkligare bild av ämnet, de kan reflektera". Publikarbete kan bestå av:
  • För- och efterarbete
  • Workshop
  • Kurs och studiematerial
  • Lärarhandledning/fortbildning
  • Skolombud
  • Skräddarsydda besök på teatern (guidning/bekanta sig med teateryrken)
  • Diskussionstillfällen/Föreläsningar
  • Skräddarsydda paket enligt behov och önskemål
Publikarbete ökar åskådarens delaktighet och leder till en estetisk fostran. Det finns inga rätt eller fel sätt att se en föreställning. Publikarbete ger även möjlighet att
  • Behandla teman som är svåra att ta upp i undervisningen
  • Diskutera existentiella frågor
  • Skapa rum för lustfyllt lärande
  • Reflektera över sig själv och omvärlden.
(Nina Dahl-Tallgren, Wasateater)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0